Podatek od środków transportowych

 

Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz. U z 2023 r., poz. 70 z późn. zm. )
- Uchwała Nr XXXVII/345/21 Rady Miejskiej w Czaplinku z dnia 27.10 2021 r. w sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych.

Zgodnie z art 8 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz. U z 2022 r., poz. 1452  z późn. zm. ) opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają :

1) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton;
2) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej 12 ton;
3) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdu od 3,5 tony i poniżej 12 ton;
4) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton;
5) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
6) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
7) autobusy.

Obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych zgodnie z ustawą  o podatkach i opłatach lokalnych ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych. Jak właścicieli traktuje się również jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany oraz posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawna podmiotowi polskiemu.

Ponadto zgodnie z art.78a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U z 2023 r., poz. 1047 z późń. zm.) na wniosek  właściciela pojazdu jest możliwe czasowe wycofanie pojazdu z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu.
Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu wymaga złożenia przez podatnika korekty deklaracji na podatek od środków transportowych co skutkuje zaniechaniem opłacenia podatku z końcem miesiąca, w którym taka decyzja została wydana.

Właściciele środków transportowych podlegających opodatkowaniu zobowiązani są:
a.  składać, w terminie do dnia 15 lutego, właściwemu organowi podatkowemu, deklaracje na podatek od środków transportowych wraz z załącznikiem na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu wg ustalonego wzoru rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 04 września 2022 r. ( Dz.U. z 2022 r. poz. 1856), a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.
b.  podatnicy winni odpowiednio skorygować deklaracje, w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego, lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby       
    - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności.
c.  wpłacać obliczony w deklaracji podatek - bez wezwania - na indywidualny numer rachunku bankowego - Pomorski Bank Spółdzielczy, Oddział Czaplinek.

Terminy płatności podatku od środków transportowych:

1. Podatek płatny jest w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie do dnia:
- 15 lutego każdego roku
- 15 września każdego roku
2. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał:
a) po dniu 1 lutego, a przed dniem 1 września danego roku, podatek za ten rok płatny jest w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie:
-  w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego - I rata,
-  do dnia 15 września danego roku - II rata;
b) od dnia 1 września danego roku, podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby mieisięcy, w których istniał obowiązek.
W przypadku nie zrealizowania obowiązku podatkowego w myśl art. 21 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz.. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). organ podatkowy wydaje decyzję określającą wysokość zobowiązania podatkowego.
W przypadku uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy, który jest przesyłany do Urzędu Skarbowego w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.

Na wniosek podatnika z uwagi na "ważny interes podatnika" lub "ważny interes publiczny"
organ podatkowy może udzielić ulgi:
1. na podstawie art. 67a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2023 r.  poz. 2383 ze zm.)
- odroczyć termin płatności (wniosek należy złożyć przed upływem terminu płatności)
- rozłożyć płatność na raty (wniosek należy złożyć przed upływem terminu płatności)
- rozłożyć zaległość podatkową wraz z odsetkami na raty
- odroczyć zaległość podatkową wraz z odsetkami za zwłokę
- umorzyć zaległość podatkową z tytułu podatku od środków transportowych (wniosek należy złożyć po upływie terminu płatności)
Przy odraczaniu podatku lub rozkładaniu na raty nalicza się opłatę prolongacyjną, która jest równa obniżonej stawce odsetek za zwłokę - podstawa prawna - Uchwała Nr XLVII/424/22 Rady Miejskiej w Czaplinku z dnia 26 maja 2022 roku w sprawie wprowadzenia i ustalenia wysokości opłaty prolongacyjnej.
Od 1 maja 2007 r udzielanie ulg w transporcie na wniosek podatnika następuje z uwzględnieniem ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 poz 702 z późn.zm.).

Miejsce złożenia dokumentów:
Biuro Obsługi Interesanta lub pokój Nr 9 w godzinach:
- poniedziałek, wtorek, środa 7.00 - 15.00
- czwartek 7.00- 16.00
- piątek 7.00 - 14.00

Termin i sposób załatwienia sprawy:
Do 30 dni po otrzymaniu wniosku o odroczenie płatności, rozłożenie na raty lub umorzenie.

Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie za pośrednictwem organu, który wydał decyzję ( odwołanie składa się w Biurze Obsługi Interesanta U M w Czaplinku w godzinach pracy Urzędu ).
Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

Jednostka odpowiedzialna :
Referat Podatków UM w Czaplinku - pok. Nr 9 - inspektor ds. księgowości podatkowej.